Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

vals ontwaken

angelina
15 jaar geleden

Hallo iedereen,

Ik heb onlangs gelezen over vals ontwaken waar ik al vaker last van heb. Ik ben wel iemand die vaak dromen kan beinvloeden en dat is echt leuk. Waar ik echter knetter van wordt zijn de ochtenden. Ik ben in mijn dromen al drie keer opgestaan en fris om lekker mijn dag te beginnen vervolgens kom ik erachter dat ik nog in bed lig en nog met moeite wakker moet worden. Ik heb het wel eens, maar geloof dat ik dit nu ongeveer 1.5 week zowat elke ochtend heb.
Wie herkent dit? En wie heeft enig idee of hier iets aan te doen is?

Ik ben benieuwd of ik nog reactie krijg.

Groetjes

Fraeylema Engelkunst
14 jaar geleden

Hoi :)

Ik heb dat ook wel eens. Dan droom ik dat ik al druk bezig ben met opstaan en soms zelfs dat ik al in de bus naar school ben, om vervolgens echt wakker te worden. Dat is inderdaad heel erg vervelend.
Dit gebeurde alleen als ik ging naar bed ging en dan nergens meer aan dacht, of alleen aan dingen die ik morgen zou doen. Wat ik toen heb gedaan is voordat ik echt in slaap viel, zelf een droom verzinnen. Bijvoorbeeld: Ik ben een enorme fan van de acteur Colin Jeavons, en ik zou hem dolgraag willen ontmoeten. Dan ga ik als ik in bed lig met mijn ogen dicht een heel 'avontuur' verzinnen in m'n hoofd over hoe mijn ontmoeting met hem zou gaan.

Het klinkt misschien een tikkeltje kinderachtig, maar het heeft bij mij echt geholpen :)

Groetjes,

Fraeylema

hetzelfde!
14 jaar geleden

hoi!

Jaa ik heb dat ook onwijs vaak.
dan word ik wakker van me wekkertje & dan droom ik dat ik me bed uitstap, met aankleed etc..
Totdat ik geroepen word door mijn moeder (die zich natuurlijk afvraagt waar ik blijf)
& dan word ik wakker... dit keer écht!

maargoed, niemand een verklaring daarvoor, of is het gewoon luiheid om mijn bed niet uit te willen?

mondir
14 jaar geleden

dat is gewoon luiheid ,en geen zin om op te staan is, en of je weet dat de volgende dag een drukke dag wordt ( veel te doen ) daarom dat gedroom .gr. mondir

Antwoord
11 jaar geleden

Beste Angelina,

Als je inderdaad vaak je dromen kun beïnvloeden dan heb je dus vaak last van luciditeit. (lucide dromen)
Zodra je dit beseft in je droom dat je droomt en te enthousiast reageert kan het zijn dat je de luciditeit verliest en je wakker wordt in je droom, dit kan voorkomen worden door rustig te blijven en je te concentreren op je droom.
Zelfs als je de luciditeit verliest en je vals wakker wordt kun je soms weer de luciditeit terugkrijgen door een realiteitscheck, mits je controle hebt over jezelf. Je kunt meerdere dingen proberen in je ''valse ontwaking'', zoals: Kijken naar je handen(als deze er vervormd of raar uitzien zul je je bewust worden dat je droomt), een tekst ergens te lezen(de tekst is vaak niet te lezen of beweegt) of je kunt proberen je adem in te houden door je mond dicht te doen en je neus dicht te knijpen(je zult toch doorademen). Geen zorgen, er kan niks gebeuren met je echte lichaam, deze is verdoofd tijdens je dromen.

Misschien helpt dit, droom lekker!!

C_C
9 jaar geleden

Angelina,

Wat de realiteitscheck betreft ben ik volgende van mening:
In wakkere toestand doe je voor jezelf NOOIT een realiteitscheck, want je weet met zekerheid dat je wakker bent. Van zodra je daar aan twijfelt en denkt "hm, ik moet even een realiteitscheck doen" dan ben je hoogstwaarschijnlijk aan het dromen en heeft de verdere test ook geen zin meer :-)

Armakye Ezra
8 jaar geleden

Dag Lieverds,


Een goede Tip voor IEDEREEN!
Mediteer en droom dromen die je nog nooit hebt gedroomt,
Wat jullie hebben is een stap naar spiritualiteit, probeer het vaker te krijgen en zie wat je wel niet kunt, Niemand is gemaakt om aan de Orde van de Economie te werken! Je hebt ze niet voor niets!
Mediteer, het is het beste, Je hoeft nooit meer te werken, geen ziektes, voorkomt dood hahaha


Hou van jullie, als je gaat slapen, Roep EZRA EZRA EZRA, Ik wil jullie wel leiden, als je wilt.

Veel Liefde