Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Dromen over mijn (in 2011) overleden vader

10 jaar geleden

Hallo,

Nogal persoonlijk dit, maar wil het toch even kwijt. Je mag het volgende stuk ook overslaan en naar het laatste gedeelte gaan, waar ik over mijn droom praat:

Mijn vader kreeg in 2010 te horen dat hij slokdarmkanker had.
Toen hij klachten begon te krijgen met eten had ik al een slecht voorgevoel, en spookte er gedachten door me heen van: stel dat het kanker is en ik hem ga verliezen. Ik hoopte zo ontzettend erg dat hij beter kon worden, toen we de diagnose hoorde, er gingen allerlei gevoelens door me heen.

Eerst hadden de doktoren nog hoop voor hem en heeft hij behandelingen gehad gevolgd door een zware operatie.
Mijn vader knapte langzaam op na de operatie, inmiddels al 25 kilo lichter dan zijn oude gewicht. Toen ging het een paar maanden goed en kon hij weer redelijk eten, hij herstelde goed. De tussencontroles/onderzoeken waren ook allemaal goed.

Toen kreeg ik weer hoop en zag het al helemaal voor me dat hij verder zou opknappen en de ziekte had overwonnen.
Dat was een geweldig gevoel, niet te omschrijven. Dat gevoel, daar ben ik in blijven hangen in mijn dromen lijkt het wel, later vertel ik meer ..

In 2011 was het weer mis, hij had uitzaaiingen en kon niet meer beter worden. Ik werd niet goed en barste in tranen uit toen ik het hoorde, ik kon (of wilde) het niet bevatten. Paar maanden later is hij overleden.

Soms denk ik dat ik het overlijden al heb verwerkt, maar soms denk ik ook dat ik ergens in mijn onderbewustzijn ben blijven hangen dat hij niet dood kan zijn. Klinkt stom ik weet het, maar af en toe droom ik over mijn vader:
Dan ben ik bij hem, zit ik naast hem in de auto of gewoon thuis naast hem in de bank. En dan heb ik dubbele gevoelens in mijn droom, aan de ene kant voel ik dat fijne gevoel dat mijn vader de ziekte overwonnen heeft, en ik weer van zijn aanwezigheid aan het genieten ben, terwijl ik aan de andere kant besef in mijn droom dat het niet waar kan zijn, omdat hij dood is. En op het moment dat dat besef steeds groter wordt, dan word ik wakker. Heel raar. Het is ook moeilijk te beschrijven nu zo overdag, omdat ik dromen en gevoelens die daarbij horen zo snel vergeet als ik eenmaal wakker ben. Betekent deze droom dat ik de hele gebeurtenis nog aan het verwerken ben of heb ik het al verwerkt ?